piątek, 26 września 2014

Czapka dwustronna - Tutorial

Witam Was Piątkowo :)

Mam coś dla Was na weekend byście się czasami nie nudzili :) Oczywiście uszycie takiej czapki nie zajmuje tyle czasu także całej soboty i niedzieli Wam nie zabiorę. 

Czapek jest dużo w sklepach, ale czemu nie uszyć swojej? Już jedną szyłam Maksiowi na wiosnę, a takiej wąsatej nie znajdziecie w sklepie. Do tej pory nam służy i pewnie młody ponosi ją jeszcze przez całą jesień, a później Olo :)


Potrzebne materiały:
- dzianina (u mnie w gwiazdki i czysta szara dresówka),
- wykrój,
- nóż krążkowy i mata (lub nożyczki),
- szpilki,
- maszyna do szycia,
- igła i nitka.



Wykrój można wykonać samemu. Ja zmierzyłam maluchowi główkę, obwód podzieliłam na dwa, ale dodałam jeszcze odrobinę zapasu na szew (1 cm) i na rosnącą główkę. Chciałabym by była na dłużej, bo główka szybko rośnie. No i nie będzie go za bardzo cisnęła. Wysokość czapki odmierzyłam od innej mniejszej i lekko powiększyłam, by mieć zapas na zawinięcie.
Na czubku robimy takie wycięcie, by czapka miała bardziej szpiczasty kształt.

 Składamy wykrój na pół. Można zrobić też wykrój połówkowy. Układamy na materiale, który również składamy na pół. przypinamy szpilkami do krawędzi. Mamy wtedy większą pewność, że czapka będzie symetryczna po wycięciu. 

 Wycinamy nożem krążkowym lub nożyczkami. 

Z każdego materiału wycinamy po dwa takie kształty. Jeśli mamy tylko jeden to oczywiście wycinamy cztery.

 Po rozłożeniu będziemy mieli takie kształty fragmentów czapki

 Składamy powstałe części lewymi stronami do siebie i spinamy szpilkami wzdłuż krawędzi.

Zszywamy zostawiając max. 1 cm szwu.

Po zszyciu powstaną nam takie dwie czapki z "dziurami" na górze.

 Spinamy je szpileczkami...

 ...i zszywamy, ale...
...pamiętajmy by w jednej zostawić mały otwór do odwrócenia gotowej czapki na prawą stronę.

 Jedną czapkę wkładamy w drugą. prawymi stronami do siebie, lewymi na zewnątrz. Zszywamy wzdłuż krawędzi dookoła.

 Po zszyciu tak to będzie wyglądało. To, jak widać lewa strona czapki, ta wewnętrzna.

 Przez pozostawiony wcześniej otwór przewracamy czapę na prawą stronę.

Rozprasowujemy całość i miejsce zszycia dwóch czapek, by po złożeniu krawędź czapki ładnie wyglądała.

Igłą i nitką zszywamy starannie, do wewnątrz otwór.

 Po złożeniu czapki do wewnątrz możemy jeszcze raz zaprasować krawędź.


I tak wygląda nasza czapka na prawej i lewej stronie. Dwie warstwy nie tylko dają nam możliwość zmiany, ale co najważniejsze dzięki nim czapka jest grubsza, więc idealna na jesień. Wykorzystując grubsze materiały można taką czapkę zrobić na zimę.

I jak Wam się podoba? Jak tylko cyknę kilka fotek najmłodszemu to pochwalę się czapką na jego głowie :) 

Udanego "szyciowego" weekendu. Pozdrawiam.

Karolina

26 komentarzy:

  1. Świetny tutorial :) Mnie czeka szycie kilku takich, bo bez czapki ostatnio nigdzie się nie ruszam - tylko czasu wciąż mało ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. Dzięki za tutek :) dzięki Tobie uszyłam dwiw czapy :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo się cieszę, że tutek się przydał :) Czapek nigdy za wiele :D

      Usuń
  3. Ja właśnie jestem bardzo początkująca i utknęłam na wykroju. Skąd mam wiedzieć jak duży ten trójkącik zrobić? Jaki kąt i jaka głębokość? Z góry bardzo dziękuję za pomoc.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Joanna, jak to mówią "na oko". Może zawodowa krawcowa podałaby dokładne wymiary, ale myślę, że trzeba sobie to wyobrazić. Przytnij sobie trochę w wykroju, połącz i będziesz mogła sobie wyobrazić jak to będzie wyglądało. To nie musi być co do milimetra, chodzi tylko o to by czapka była czapką, a nie prostym workiem :) Gdyby coś to zawsze podczas szycia możesz sobie bardziej zwęzić ten czubek :)
      Powodzenia, daj znać jak Ci poszło :)

      Usuń
    2. @Joanna, ja zrobiłam czapkę wg. tego tutka, tylko bez tego wycięcia i też wyszła fajna :)

      Usuń
    3. A ja się bardzo cieszę z tego powodu :) Pozdrawiam!

      Usuń
    4. uffff ZROBIŁAM, ale się namęczyłam:) pierwszy projekt zawsze jest pod górkę, mam nadzieję, że teraz to będzie tylko z górki:)

      Usuń
  4. Poradź, proszę jak zszywać taki cienki materiał na maszynie (jakim ściegiem, czy ew.jakiś sposób), aby nie uciekał spod stopki, ślizga się jakby i szew schodzi poza materiał. A na początku szycia włazi materiał razem z nitką w bębenek i robi się taki wielki pęk. Jestem bardzo początkująca i nie wiem, może jest jakiś sposób na takie problemy, a może ja coś źle robię...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dopiero zobaczyłam komentarz, przepraszam.
      Wszystko zależy od materiału. Po pierwsze musi być igła do dzianin, taka bardziej płaska końcówka, nie może być gruba jak do jeansu, chyba 90 wystarczy, ścieg prosty, normalny. Zakładam, że ząbki w maszynie poprawnie prowadzą materiał i to tylko kwestia samego materiału jeśli się ślizga. Jeśli na początku szycia materiał włazi to nie zaczynaj od samej krawędzi, jeśli możesz. Wtedy igła zacznie się wbijać w materiał a nie wpychać go w dół. Musisz popróbować na jakiś ścinkach tej samej tkaniny. Metoda prób i błędów dużo uczy. Powodzenia :) Daj znać jak Ci idzie.

      Usuń
    2. Dzianinowej czapki nie szyję się sciegiem zwykłym bo szwy pekna podczas naciagania i nie bierze się igły 90

      Usuń
    3. Ten komentarz został usunięty przez autora.

      Usuń
  5. Och szukałam tutorialu na zwykłą dwustronną czapkę baaardzo długo, a tu jest piekny :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się bardzo, że znalazłaś i mnie odwiedziłaś :D Pozdrawiam!

      Usuń
  6. jakiej dresówki używałaś pętelkowej z elastanem czy bez?

    OdpowiedzUsuń
  7. Właśnie uszyłam pierwszą czapunię, jest trochę koślawa, ale śliczna! Dzięki!

    OdpowiedzUsuń
  8. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  9. Nigdy bym się sama nie podjęła zrobienia własnoręcznie czapki, bo po prostu takich rzeczy nie potrafię robić. Wolę gotowe i fajne czapki od https://www.sterkowski.pl/ gdzie już od wielu lat dokonuję zakupów. Ostatnio zamówiłam sobie nowy kapelusz na wiosnę i czekam, aż tylko do mnie przyjdzie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To jakas reklama sklepu? Tam nawet dzieciecych czapek nie maja...

      Usuń
  10. Super, ze trafilam na tak swietny tutorial :) Jestem samoukiem i duzo rzeczy kombinuje bez wykrojow, dla moich lobuziakow, mieszkam w Niemczech a tu brak ladnych dzieciecych czapeczek. Teraz bede sama szyla, nie sadzilam, ze taka czapeczka jest tak prosta i mozna ja uszyc bez wykroju :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Z pomocą jakiego materiału najlepiej uszyć tą czapkę? Czy mógłbyś powiedzieć, jaki powinnam kupić? Sama, mam duży problem z dokonaniem wyboru. Sklep internetowy https://ctnbee.com/pl/druk-na-tkaninach oferuje bowiem naprawdę duży wybór...

    OdpowiedzUsuń
  12. Jak dla mnie nakrycia głowy są bardzo fajne i najlepsze jest to, że można je nosić praktycznie do wszystkiego. Dlatego jeżeli ja mam okazję to bardzo chętnie ze sklepu https://hatfactory.pl/ zamawiam sobie fajne zestawy kapeluszy i jestem zdania, że mogłabym je mieć wszystkie.

    OdpowiedzUsuń
  13. Bardzo ciekawy arykuł. Pozdrawiam serdecznie autora.

    OdpowiedzUsuń
  14. Super artykuł. Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
  15. Jestem pod wrażeniem. Bardzo fajny wpis.

    OdpowiedzUsuń
  16. Ja raczej również samodzielnie takiej czapki nie zrobię, ale muszę powiedzieć, że uwielbiam nosić różnego rodzaju nakrycia głowy. Nawet niedawno czytałam na stronie http://kobiecosc.pl/jak-nosic-beret-czy-mozna-go-nosic-na-wiosne/ o tym jak nosić beret i czy można go nosić również na wiosnę.

    OdpowiedzUsuń